✔️چرا مهاجران آینده درخشانی در بازار کار کانادا خواهند داشت؟

✔️چرا مهاجران آینده درخشانی در بازار کار کانادا خواهند داشت؟

✔️چرا مهاجران آینده درخشانی در بازار کار کانادا خواهند داشت؟

آینده مهاجرت به کانادا شرایط بازار کار کانادا 2023

جمعیت سالخورده کانادا قرار است به نفع کارگران متولد کانادا و مهاجر باشد.

کانادا از پایین‌ترین نرخ بیکاری تا کنون برخوردار است .

در ظاهر، باتوجه‌به همه‌گیری ویروس کرونا، این ممکن است عجیب به نظر برسد.

بااین‌حال، باتوجه‌به تغییرات جمعیتی عمده‌ای که نیروی کار  کانادا را قبل از همه‌گیری متحول کرده بود، شکی وجود نداشت که بازار کار بهبود یابد و این امر در دهه آینده به تغییر آن ادامه خواهد داد.

از منظر سیاست مهاجرت، یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌ها این است که چگونه رکود بر عملکرد بازار کار مهاجرانی که در دوره‌های رکود اقتصادی اقامت دائم دریافت می‌کنند، تأثیر می‌گذارد. تحقیقات نشان می‌دهد که چنین مهاجرانی ممکن است ببینند که نتایج بازار کارشان برای بقیه شغلشان در کانادا تأثیر منفی می‌گذارد.

باتوجه‌به شوک بزرگی که به اقتصاد کانادا در آغاز همه‌گیری وارد شده و کانادا به دنبال استقبال از بالاترین سطوح مهاجرت در تاریخ خود است، این هشداردهنده است.

اما نگاه دقیق‌تر نشان می‌دهد که رکود کووید متفاوت است و مهاجرانی که اخیراً وارد کانادا شده‌اند یا در آینده نزدیک خواهند آمد، برای آینده‌ای روشن در بازار کار کانادا آماده هستند.

کارگران کانادایی بیشتری بازنشسته می‌شوند

اولین دلیل برای این امر مهاجرت بچه‌های بومی از نیروی کار کاناداست. این مهاجرت به توضیح اینکه چرا کانادا از پایین‌ترین نرخ بیکاری خود تا کنون قبل از رکود کووید برخوردار بود، کمک می‌کند و علی‌رغم اینکه این‌همه گیری همچنان بر اقتصاد کانادا و جهان تأثیر می‌گذارد، به پایین‌ترین سطح تاریخی دیگر در نرخ بیکاری دست‌یافته است.

کانادا حدود 20 میلیون کارگر دارد که از این تعداد حدود 9 میلیون نفر افراد بومی هستند. همه 9 میلیون نفر از این افراد در یک دهه آینده به سن 65 سالگی بازنشستگی کانادا خواهند رسید. تعداد بیشتری از آنها در حال بازنشستگی هستند که باعث ایجاد شکاف بزرگ‌تری در بازار کار می‌شود. از نظر تاریخی، کانادا توانسته است به طور کامل بازنشستگان را با فارغ‌التحصیلان جوان کانادایی که تحصیلات خود را تکمیل کرده و وارد نیروی کار شده‌اند، جایگزین کند، اما دیگر این‌طور نیست. نرخ پایین زادوولد در کانادا به این معنی است که برای جایگزینی کارگران بازنشسته خود باید به منابع دیگر استعداد متکی باشد.

جایگزینی کارگران بازنشسته برای حفظ اقتصاد و اطمینان از اینکه پایه مالیاتی به‌اندازه کافی بزرگ است برای حمایت از خدماتی که ساکنان کانادا می‌توانند از آن بهره‌مند شوند، مانند آموزش و مراقبت‌های بهداشتی، مهم است. این امر حتی مهم‌تر است زیرا پیری جمعیت شاهد افزایش هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی کانادا خواهد بود .

سایر منابع استعداد عبارت‌اند از گروه‌های کم استفاده مانند زنان، افراد دارای معلولیت، کارگران مسن‌تر، مردم بومی و جوانان غیرفعال، در میان گروه‌های دیگر. اما افزودن تعداد بیشتری از آنها به بازار کار نمی‌تواند به طور کامل برای همه بازنشستگان جبران کند، حتی اگر نرخ مشارکت اشتغال آنها را به میانگین کشوری برسانیم.

این توضیح می‌دهد که چرا مهاجرت برای موفقیت اقتصادی کانادا بسیار مهم است. قبل از همه‌گیری، آنها در چند مورد تا 100 درصد از رشد نیروی کار سالانه کانادا را تشکیل می‌دادند و این در دهه آینده به یک امر عادی تبدیل خواهد شد.

کارفرمایان کانادایی باتوجه‌به تجربه و مهارت زیادی که بازار کار را ترک می‌کنند، باید به تمام منابع استعدادی که می‌توانند برای ادامه فعالیت‌های خود بیابند، مراجعه کنند که دقیقاً همان پدیده‌ای است که اکنون شاهد آن هستیم. پیری نیروی کار کانادا شاهد کاهش نرخ بیکاری و افزایش دستمزدها است، پدیده‌ای که به نفع کارگران کانادایی و مهاجر است. آنچه اکنون می‌بینیم احتمالاً با بازنشستگی تعداد بیشتری از افراد بومی ادامه خواهد یافت.

ما همچنین باید به تغییرات عمده سیاست مهاجرت در دهه گذشته توجه داشته باشیم که بر نتایج بازار کار تازه‌واردان نیز تأثیر گذاشته است.

فرآیند انتخاب رقابتی‌تر

یکی از آنها تغییر به یک فرآیند انتخاب رقابتی برای مهاجران ماهر است. دولت فدرال و استان‌ها و مناطق، معیارهای انتخاب خود را در سال‌های اخیر تغییر داده‌اند تا عوامل سرمایه انسانی را که توسط تحقیقات نشان‌داده‌شده است، در نظر بگیرند تا نتایج اقتصادی قوی‌تری را برای مهاجران به همراه داشته باشد. برای مثال، بر اساس سیستم رتبه‌بندی جامع اکسپرس انتری CRS داوطلبانی که جوان، تحصیل‌کرده، مسلط به زبان انگلیسی و/یا فرانسوی، دارای تجربه کاری حرفه‌ای و سایر پاداش‌هایی مانند تحصیلات و/یا تجربه کاری در کانادا هستند، می‌توانند امتیاز CRS بالاتری را دریافت کرده‌اند که شانس آنها را برای دریافت اقامت دائم و در نهایت موفقیت در بازار کار کانادا افزایش می‌دهد.

مهاجران بیشتری از داخل کانادا انتخاب شده‌اند

تغییر عمده دیگر، افزایش تعداد ساکنان دائمی است که از داخل کانادا انتخاب می‌شوند. قبل از همه‌گیری، مهاجران خارج از کشور حدود 70 درصد از کسانی را تشکیل می‌داد که تحت اکسپرس انتری فرود می‌آمدند، اما در سال گذشته این رقم به 30 درصد کاهش یافت، زیرا مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا IRCC برای دستیابی به اهداف سطوح مهاجرتی خود بیشتر به نامزدهای داخل کانادا متکی بود. در بحبوحه اختلالات مربوط به بیماری همه‌گیر مانند محدودیت‌های سفر. باید دید که آیا IRCC بعد از همه‌گیری همه‌گیر بیشتر بر انتخاب مهاجران خارج از کشور یا در کانادا تکیه خواهد کرد، ما می‌دانیم که نامه دستوری وزیر مهاجرتشان فریزر از او می‌خواهد که مسیرهای مهاجرتی بیشتری را برای کاندیداهای داخل کانادا شناسایی کند. علاوه بر این، استان‌ها و مناطق به طور فزاینده‌ای کاندیداهای بیشتری را از طریق برنامه نامزد استانی PNP و سایر جریان‌ها انتخاب می‌کنند.

روند انتخاب در کانادا نیز توسط تحقیقات دولت کانادا حمایت می‌شود که نشان می‌دهد دانشجویان بین‌المللی سابق و کارگران خارجی موقت در بازار کار از تجربه کانادایی خود به‌محض دریافت اقامت دائم سود می‌برند.

سرمایه‌گذاری بیشتر دولت کانادا برای کمک به تازه‌واردان

سومین نکته مهم، افزایش سرمایه‌گذاری IRCC در خدمات اسکان مهاجران مانند نیروی کار و آموزش زبان است. IRCC اکنون حدود 2 میلیارد دلار در سال برای چنین خدماتی در مقایسه با حدود 350 میلیون دلار در سال بیست سال پیش هزینه می‌کند. این خدمات همچنین قبل از ورود ارائه می‌شود تا به مهاجران اطلاعات مفید و پشتیبانی برای کمک به تسریع روند اسکان پس از ورود به کانادا ارائه شود.

نتیجه

وقتی همه این عوامل در نظر گرفته می‌شوند، می‌توان راحت‌تر احساس کرد که رکود ناشی از کووید باید در مقایسه با رکودهای قبلی، آسیب کمتری در بازار کار برای تازه‌واردان ایجاد کند. در مقایسه با گذشته، کانادا از لحاظ تاریخی بازار کار فشرده‌تری دارد، روند انتخاب رقابتی‌تر، متقاضیان مهاجر بیشتری را از داخل کشور انتخاب می‌کند و پول بیشتری را برای کمک به موفقیت مهاجران خرج می‌کند.

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

✔️چرا مهاجران آینده درخشانی در بازار کار کانادا خواهند داشت؟ ✔️چرا مهاجران آینده درخشانی در بازار کار کانادا خواهند داشت؟
میانگین امتیاز 5 /5 از 1 کاربر

نویسنده

مریم مومنی

مریم مومنی

کارشناس ارشد حقوق تجارت بین الملل، علاقه مند به قوانین حقوق بین الملل و قوانین مهاجرتی کشورها، کارشناس ارشد مهاجرت کانادا هلدینگ راز

فرم درخواست مشاوره

نظرات (0)

دیدگاه خود را برای ما بنویسید

مشاوره رایگان